torsdag 1 april 2010

Mary Olkis fina spetsar och mina mindre lyckade…

P1040059

Jag har i samband med renoveringen funderat på hur man kan uppdatera inredningen lite och ett sätt skulle vara att tillverka en ny filt att ha i vår soffa. Jag har funderat på olika alternativ: Stickat eller virkat? Eller kanske både och? Jag har sökt på nätet efter olika mönster för att få inspiration, och insett att jag först vill ta en titt bakåt i tiden för att få en bättre inblick i traditionella filtar och sängtäcken. Jag gick till biblioteket och hittade dessa två intressanta böcker av Mary Olki.

P1040060

Olki är en av Finlands mest kända författare till böcker om handarbete. De första böckerna publicerades under 1920-talet och är fortfarande mycket populära. Det hon ofta gjorde var att undersöka olika museers textilsamlingar och byggde därefter sina mönster på de gamla hantverkstraditionerna. Dessa två böcker innehåller mönster till virkade sängtäcken och man blir minst sagt inspirerad att ta fram virknålen när man ser bilderna. Sängtäcket ovan som bildar det vackra stjärnmönstret måste jag försöka mig på någon gång!

P1040063

Jag har fått en hel del idéer genom att titta i böckerna, fast jag ändå kommit fram till att det nog måste bli en stickad filt för mjukhetens skull. Det skulle säkert gå bra att sticka fyrkantiga bitar i stil med de på bilden nedan, för att få ett mer lätthanterligt arbete.  

P1040066

För övrigt kommer jag och Ishbel inte överens. Jag hade missat att jag gjort ytterligare ett fel i en av de första mönsterraderna. Resultatet var att problemet fortplantade sig och när jag hade kommit halvvägs i spetskanten var det bara att inse sig besegrad och riva upp. Och när jag kommit så långt som till felet hade jag helt tappat bort mig i mönstret och fick riva upp resten också. Så nu får jag börja från början med spetsdelen. Nåja, ska man se nåt positivt i det hela hade jag nu möjlighet att byta till lite tunnare stickor för att få bättre fasthet i spetsen, jag var inte helt nöjd med hur den såg ut när jag använde stickor nr 4.

Jag som tyckte att jag var så noga med att följa mönstret och dubbelkolla att det inte blivit fel, ändå gick det galet. Hur gör ni andra, river ni också upp med jämna mellanrum eller finns det några knep att ta till för att slippa sticka samma sjal många gånger innan den är klar??

Inga kommentarer: