onsdag 15 april 2009

Sjaldrömmar

Jag hade hoppats att jag skulle ha varit färdig med den grå västen nu, men jag har lite, lite kvar ännu så jag tänker inte visa den innan den är klar. Därför skall jag passa på att drömma lite om nästa stickprojekt.

Jag har ju visserligen en hel del projekt som jag kunde sätta igång med eller fortsätta på. Men, det är ju så roligt att börja med något nytt. Jag har länge funderat på att prova på en spetssjal i någon form och nu har jag så smått börjat titta på olika mönster.

Den som jag länge funderat på är Leaf and Acorn Lace Scarf, vars mönster finns på elann.com. Jag gillar formatet, den verkar gå bra att använda som halsduk. Den andra fördelen med mönstret är att det verkar rätt lagom svårt att börja med, för att vänja mig med tekniken.

En annan som kanske är lite för enkel men som jag tittat länge på är Wisp ur Knittys sommarnummer år 2007. Den verkar ju kunna gå rätt fort att sticka också, vilket skulle vara ypperligt då jag skulle behöva en lite lättare halsduk våren till ära. Jag kan tänka mig den i det underbara Shibui knits Silk Cloud garnet som gav mig habegär när jag fick känna på det på en hantverksmässa för nån månad sedan. Det kan jag förresten tänka mig att göra båda sjalarna av, det verkar ha rätt tjocklek för båda mönstren.

Sedan har jag följt med alla de olika sjalarna som är populära i bloggvärlden. Ännu är jag inte helt övertygad om att jag klarar av dem riktigt ännu, men om ni har tips på någon som ger mersmak åt spets-nybörjare så tas de tacksamt emot.

Och den dagen jag blir guru på sjalar skall jag sticka en sådan här. Men sen igen, vad finns det kvar att drömma om i sticksammanhang när man är färdig med den?

1 kommentar:

Krisses hantverk sa...

Fin kyckling! Jag har försökt nålfilta kycklingar men resultatet blev inte lyckat, kanske bättre lycka nästa gång :)