tisdag 5 juni 2012

Dubbelmössa

P1050237

Lagom till kylan såhär i början av juni har jag ÄNTLIGEN fått klart ett stickprojekt - en riktigt tjock och varm mössa. Som ni säkert noterat har jag inte haft tid med hantverk trots att jag hade storslagna planer i vintras. Jag valde nämligen att engagera mig i en förening och vips försvann fritiden på nytt.

P1050245

Mössan med det beskrivande namnet är av egen design och inspirerad av den isande vinterkylan i januari-februari. Jag ville inte jobba i jättetjockt garn, i stället gjorde jag mössan dubbel i tunnare garn. Två och ett halvt nystan Schachemnayr Alpaka i naturvit gick åt, jag använde stickor 3,5.

P1050591

Grundprincipen är en rundstickning med snabba ökningar i början, därefter stickar man rakt tills önskad längd uppnåtts och maskar till sist av i samma takt som man ökat. Då får man en sluten “påse” som viks in i sig själv så att en dubbel mössa bildas.

P1050578

En närbild på ökningarna i början. Jag tyckte att det var snyggare att lämna avmaskningarna som utsida.

P1050580

Som ni också säkert märker har jag ändrat en del på bloggen. För att få ett tydligare utseende och bättre rum för bilder gick jag tillbaka till en enkel tvåspaltslayout. Jag lär nog fixa på med designen ett tag till innan jag är helt nöjd, lite åt gången.

Inga kommentarer: