lördag 1 januari 2011

Nyårsfunderingar

P1040739

Så här den första januari passar det väl med en liten reflektion över det gångna året och om vad som skall komma.

2010 bjöd bland anant på blindtarmsoperation, stambyte i hemmet inklusive två flyttar, intensiva tider på jobbet och en ny liten familjemedlem. Medan jag försökt vänja mig med att klara av ett högre tempo har det rätt naturligt blivit så att vissa aspekter blivit lidande. Som hantverket. Det känns ju lite tråkigt, men samtidigt har jag valt att inte låta mig ha särskilt dåligt samvete över saken. Skulle jag ha det över allt jag inte hinner göra skulle jag inte få något annat uträttat överhuvudtaget.

De gånger det dåliga samvetet ändå slagit till har jag bland annat funderat på bloggens framtid. Eftersom det inte verkar bli lugnare tempo framöver så blir det inte heller mer tid för hantverk och bloggande. Alternativen är ju rätt uppenbara, lägga ner eller fortsätta. Jag har kommit fram till att jag ändå vill fortsätta, om än med längre skrivintervaller än tidigare.

Det kommande året kommer troligen att bli ett av de mest intensiva jag hittills. Jag börjar nytt jobb på måndag och skall dessutom sköta ett annat stort projekt samtidigt. Det innebär att jag får se till att schemalägga också fritiden i större utsträckning än tidigare för att hinna med allt som jag ändå vill göra. Jag vill inte ge upp hantverkandet eller bloggandet, för hantverket ger mig ändå en välbehövlig paus i tankearbetet. Nånstans läste jag att det är bra för hälsan, både fysiskt och psykiskt, att sticka då den repetitiva verksamheten bidrar till att “reda upp” i tänkandet. För att orka med det utmanande och spännande året som nyss börjat behövs verkligen all positiv förstärkning som jag kan uppbringa!

Vad passar då bättre än en bild på ett par mysiga garninköp, som utgör grunden för två projekt som förhoppningsvis skall bli förverkligade under det kommande året.

Inga kommentarer: